President rechtbank Gelderland boos op Ray Heijder?

Bijgewerkt: vr 6 augustus 2021 - 12:00 uur

> Start
> In je hemd staan in de bijstand

6 augustus 2021 - Wat moet er in vredesnaam mis zijn bij de Rechtspraak wanneer je als gewoon burgertje zelfs de president van rechtbank Gelderland met klachten op de kast weet te krijgen? Dat de rechtbank in plaats van leren en corrigeren van fouten de voorkeur geeft aan het schofferen van de burger? Misschien heeft het iets te maken met het algehele verval van de Nederlandse rechtstaat? Is er sprake van incompetente functionarissen daar in Arnhem?

Hoe dan ook is dan het credo:

EN NU DOORPAKKEN!

Door Ray Heijder

De president van rechtbank Gelderland reageert op de klacht van 27 juli 2021 als door een wesp gestoken.

De grote vraag is of daarbij de ‘Klachtenregeling rechtbank Gelderland, publieksvriendelijke versie’ (download pdf) wordt gevolgd. Dat onderzoek ik in tweede instantie nog. Maar nu even kijken naar de vileine inhoud.

Opmerking:
Het lijkt allemaal gewichtig, maar de kans is zeer gering dat de woorden echt van de president van de rechtbank zijn. Waarschijnlijk zijn ze van een functionaris die gefrustreerd over de hardnekkige meneer Heijder iets op papier heeft gezet en vervolgens de president - die denkt op het team te kunnen vertrouwen - blind heeft laat tekenen.


Oude koeien

Eerst worden oude koeien uit de sloot gehaald, namelijk oudere klachten en de afhandeling daarvan. Dit is een truc om voor te sorteren op het sowieso afserveren van de recente, nieuwe klacht. Met deze handelswijze is het de bedoeling om de klager in een kwaad daglicht te zetten.


Geen inhoudelijke behandeling want?

Met de dooddoener "de klacht gaat op alle onderdelen over het rechtelijk domein" praat de president van de rechtbank het goed om de klacht niet inhoudelijk te behandelen.

De vraag is:

Is het wel zo dat alle onderdelen op het rechtelijk domein liggen?

Het is duidelijk dat de president van rechtbank Gelderland toch niet voor rede vatbaar is, dus die vraag zal elders moeten worden neergelegd en beantwoord (Nationale ombudsman).


Hoezo geen spoed?

Hoewel de president van de rechtbank net heeft aan gegeven de klacht niet inhoudelijk te behandelen, doet hij dat direct daarna toch door iets over de beklaagde behandeltermijnen te stellen. Daarbij schoffeert hij mij door te suggereren dat mijn zaak geen spoed heeft.

Als we het dan toch over niet begeven op het rechterlijk domein hebben... hiermee gaat de president zelf in de fout. Bepalen of mijn zaak spoed heeft, ligt op het rechterlijk domein!

Belangrijk: juist door de gedragingen van rechtbank Gelderland komt het spoedeisende karakter van mijn verzoeken om een voorlopige voorziening niet uit de verf.


Schade

Ook een alsnog inhoudelijke behandeling is de passage over de onrechtmatige daad (en schade). Wat de president van de rechtbank de facto zegt is:

De kans die u met de klacht geeft, laat rechtbank Gelderland schieten. Gaat u maar naar de civiele rechter in Den Haag.


Zuur komt boven

Vervolgens komt het zuur van rechtbank Gelderland over mij eindelijk naar boven, namelijk de frustratie over het procederen zonder advocaat en andere rechtsbijstand. Dit is eigenlijk de hele kern van de boosheid van rechtbank Gelderland jegens mij.

Men heeft liever dat alles via Het Juridisch Loket en advocaten gaat, want die kunnen zoveel mogelijk filteren en als lange arm in het bestuursrecht de burger in toom houden. Stel je voor dat een burger zelfredzaam gelijk krijgt. Dat kunnen we niet hebben!


Heijder, stop ermee!

Tot slot verzoekt de president van de rechtbank mij vriendelijk, maar nadrukkelijk om rechtbank Gelderland niet meer lastig te vallen.

Abject en infaam! Ik laat mij niet belemmeren in mijn rechtsgang!


De klachtafhandelingsbrief

Klachtafhandelingsbrief Klachtafhandelingsbrief Klachtafhandelingsbrief