Briefje aan de manager van een Dekamarkt-filiaal

Geachte supermarktmanager van een Dekamarkt-filiaal,

13 december 2020

Afgelopen vrijdag 11 december 2020 heeft u mij op respectvolle en vriendelijke wijze weggestuurd uit uw supermarkt. Aanleiding was dat ik geen mondkapje droeg en niet bereid was er eentje op te zetten nadat u mij er op aansprak. Dat gebeurde trouwens minuten later nadat we elkaar hadden gegroet en ook nog een heel kort praatje hadden over een noviteit (broodhoek) in uw filiaal.

Ik schrijf u deze brief om u te vertellen dat u mij niet had hoeven wegsturen. Misschien weet u dat niet.

Vooropgesteld neem ik u niets kwalijk omdat u voor zover ik heb begrepen uit angst hebt gehandeld. Uit anticipatoire angst, het fenomeen van angstig of paniekerig zijn voor iets wat nooit komen gaat.

U liet aan mij merken dat u vreest voor een boete van € 4.000 als u mij in de winkel zou toelaten zonder mondkapje. U bent hiermee echter in een onjuiste veronderstelling. Alleen ik kan in deze een boete opgelegd krijgen (groot € 95) maar een winkelier zoals u niet!

Een en ander laat onverlet dat u zelf mag bepalen of u klanten wilt weigeren binnen te laten in uw winkel, maar het gebruikte argument dat u gebruikte is dus onterecht. Ik vind dat u dat in elk geval moet weten.

Ik zal uw filiaal niet meer bezoeken, maar andere vestigingen van Dekamarkt nog wel.
Uw handelswijze lijkt vooralsnog niet in overeenstemming te zijn met die van het concern.

Succes met uw filiaal gewenst.

Hoogachtend,

R.M.F. Heijder
rmfheijder@gmail.com